07 mei 2005

Artje Ariese en Roelof Landman

Al eerder had ik een korte wandelvakantie gepland zo begin mei naar Duitsland.
Voorafgaand daaraan brachten An en ik eerst een familiebezoek aan mijn
achter-achter-achter nicht Gertie en haar zoon Bernd in Düsseldorf. Bij de
twee droeve familie bijeenkomsten c.q. begravenissen van mijn ouders
had ik haar voor het laatst gezien en daar hadden we besloten om de al
zo veel jaren en generaties bestaande familie relaties te bestendigen.
Het werd een hardstikke gezellig weekend van 5 tot 7 mei. Gertie bleek
te beschikken over een heel oud document namelijk het trouwboekje van
haar overgrootouders. Haar grootmoeder kwam in het boekje voor als
dertiende kind. Maar ook de naam van de overgrootouders en het leukste
de namen van de ouders van haar overgrootmoeder kwam erop voor en dat
is de gezamenlijke familieband. Het gaat om Artje Ariese en Roelof
Landman. Ik concludeerde dat Gertie en ik nog het zelfde
mitochondriale DNA hebben van genoemde Artje Ariese. Het leuke van
deze vondst is dat ik nu beschik over een hele lange serie namen terug
in mijn genealogie, geheel over de vrouwelijke lijn. De naam Landman
komt nog voor in mijn familielijn, zij het dat die nu uit de lijn is
verdwenen omdat de laatste landman slechts dochters heeft gehad.

Geen opmerkingen: