20 februari 2011

Sientje Onrust

Dit is een door mij gescande foto van mijn grootmoeder Klaziena Onrust, afkomstig uit Oostzaan. Ik denk zo rond haar achttiende verjaardag of misschien 21 jaar. Er werden toen nog niet zo geregeld foto's gemaakt. Een echte statiefoto met grote hoed en paraplu of wandelstok. Ik mag zo ontzettend graag naar deze foto kijken en het geeft mij zo'n stuk herkenning over de vele decennia heen. De foto is ongeveer honderd jaar geleden genomen. Dat is nogal een tijd. Zij is de moeder van mijn vader. Ik heb haar gekend als een lieve oma. Mijn vader heeft een hele fijne jeugdherinnering verteld dat hij met zijn moeder midden in de nacht over het Weerpad van Oostzaan naar Zaandam liep en dat zij hem de sterrenbeelden aanwees. Ze was als oma erg netjes en toen we (de kleinzonen) nog klein waren liep ze voortdurend met een vaatdoekje achter ons aan om onze handen maar af te nemen opdat we geen vieze vingers konden maken op wat dan ook. Ik heb veel bij mijn opa en oma gelogeerd en weet nog die gezellige zaterdagavonden. Met de lamp boven de tafel. Zij aten nog warm tussen de middag zoals dat vroeger gewoonte was in NL. En dus 'savonds een broodmaaltijd met zo'n heerlijke Duivenkater. Een beetje zoet brood dat verschrikkelijk goed smaakt met dik roomboter erop gesmeerd. 
Naar mijn mening heeft mijn oudste dochter Joke erg veel weg van deze jeugdfoto van mijn grootmoeder; ze vindt zelf van niet, maar ik vind de overeenkomst treffend. Leuk hoe die familietrekken doorzetten naar de volgende generaties!

Geen opmerkingen: