09 november 2011

Terra Madre Day 2011

Carlo Petrini, de grote man achter Slowfood
Vanmorgen ontving ik een boodschap van Slowfood International over Terra Madre Day 2011 die plaats zal vinden op 10 december, de verjaardag van Slowfood. Carlo Petrini, de grote man achter Slowfood, houdt een toespraakje dat bekeken kan worden via Internet. De gedrevenheid van Carlo acht ik heel bijzonder; hij heeft decennia lang het belang van biodiversiteit alsmede het belang van de smaak op de wereld agenda gezet; hij heeft kleinschalige projecten op het gebied van de landbouw krachtig gestimuleerd. Kortom, hij weet hoe het moet en heeft nu een wereldwijde campagne opgezet. Petje af.
Mijn Slowfood Terrra Madre dag is feitelijk iedere dag; ik eet vrijwel louter Slowfood producten die ik betrek bij mij bekende lokale producenten, afkomstig van ouderwetse huisdier-rassen of toch minstens uit de moestuin en van de koude grond. Voorbeelden daarvan te over in dit Blog. In tegenstelling tot Petrini heb ik niet zo'n behoefte (meer) om me voor de verbreiding van dit gedachtengoed in te zetten. Hier in NL zie je dat de kleinschalige voedselvoorziening en het behoud van ouderwetse producten en huisdieren zich in toenemende mate voordoet. Dat doet me genoegen en is toch wel mede door Petrini et al tot stand gekomen. Petje af.

Geen opmerkingen: