06 november 2011

Trekvogelpad door het Twiske

Foto van een stukje van de kaart. Handig om even op het pad te komen
In de vakantie doen we het ook wel eens: even een foto maken van een dienstregeling van de bus en die dan via het fototoestel ook weer uitlezen als je de vertrektijd moet weten. Zo maakte ik een foto van het deel van de kaart die ik nodig had om op het Trekvogelpad te komen vanuit station Zaandam-Kogerveld. Heel handig, want ik liep er zo heen zonder dat ik het hele kaartenboek waaruit ik de foto maakte, hoefde mee te nemen. En zo liep ik door een mij onbekend stuk Zaandam met razende auto's van de Coentunnelweg. Een tunneltje onder de Coentunnelweg door leidde mij naar het Oostzanerveld. Daar moest ik wel heel sterk aan mijn vader denken want die vertelde mij dat hij daar als jongen in het donker bij maanlicht had geschaatst. En in die tijd was het ook echt donker. Ik besefte mij heel intensief dat mijn vader nog altijd heel dicht op mijn huid zit, zeker wanneer ik in het Noord Hollandse aan het wandelen ben. Via Oostzaan, de stad van zijn voorouders (mijn grootmoeder Sientje kwam uit Oostzaan en naar ik heb na kunnen gaan dankzij het genealogische werk van mijn aangetrouwde achterneef Karel de V., komt die familie al sinds minstens 1800 uit Oostzaan met alle vertakkingen!).
De rimboe werd dit vroeger genoemd, en terecht. Bijzonder ruig terrein
mooi natuurlijk beheerd en goed voor vogels dunkt mij.

En dan door langs het Twiske, een werkelijk schitterend natuurgebied. Bij de lokale bevolking stond het vroeger bekend als "de rimboe", en terecht. Het is hier en daar bijzonder ruig terrein; ideaal voor vogels denk ik. Aan het eind van de rit, vlak voordat Landsmeer werd bereikt stond de Twiskemolen imposant te wezen. Heerlijke dag en ongekend mooi herfstweer. Het voelde aan als 20 graden, windstil en zonnig. En dat op 5 november?!
Twiskemolen, een watermolen.

Geen opmerkingen: