11 december 2011

Barend Cornelis Koekkoek

Zelfportret van Koekkoek

Eerlijk gezegd dacht ik dat het in het Dordts gemeente museum hing, het schilderij over de winter van de kwast van Koekkoek. Maar tot m'n verrassing en genoegen kwam ik het weer tegen in het Teijlers museum waar het al zo'n 180 jaar prachtig hangt te zijn. Althans in mijn ogen is het een schoonheid. Ook nu kon ik het niet laten om er telkens weer naar te gaan kijken.
Grappig genoeg was er tegelijkertijd een tentoonstelling (TT) van Lorrain in het Teijlers; hoewel deze laatstgenoemde aanzienlijk bekender schijnt te zijn dan Koekkoek vond ik dat geen van Lorrains schilderijen of tekeningen in de schaduw van het schilderij van Koekkoek kon staan. Een kwestie van smaak denk ik. 
Mijn smaak is nogal door de barok en de romantiek bepaald. Dat geldt zowel voor de schilderkunst als voor de muziek. Met moderne schilderkunst en moderne muziek heb ik niet zo veel op.
Gaat u dit schilderij vooral eens zelf bekijken.
Ik ben er erg van onder de indruk


Koekkoek heeft in Kleve een eigen museum. Is vanuit Nijmegen goed bereikbaar met de bus.


Geen opmerkingen: