05 april 2012

Nog steeds een dagelijkse Blog

Het is vrijwel op de kop af 2 jaar geleden dat ik consequent dagelijks een Blog heb geproduceerd. Een moment om eens bij stil te staan. Wat heeft het voor mij betekend om dagelijks iets op te schrijven dat je met anderen wilt delen? Een onverwacht effect was dat ik veel aandachtiger nog de gebeurtenissen om mij heen waarnam en analyseerde. Berichten in tijdschriften of (gratis en in de trein gevonden) kranten, maar ook dingen die ik meemaakte of zag gebeuren.
Levensboom; onder de grond bevindt zich een even groot
en even vertakt systeem van wortels. Het geheel symboliseert
het ontstaan van leven uit sterrenstof (de wortels) alsmede de
ontwikkeling der soorten (de takken).
In het prille begin, dat was zo rond 2005 was ik vast van plan om dit Blog te gebruiken voor het neerleggen van mijn gedachten en hypothesen over het ontstaan van leven uit afkoelend sterrenstof. Maar gaandeweg is het Blog vooral een soort dagboek geworden waarin ik alles wat me zo voor de voeten komt neerleg. En zo overkwam mij tijdens de afgelopen dagen het volgende, ik zou bijna zeggen een vingerwijzing. Bij onze wandeling over het Hulshorster Zand ontmoetten wij een eenzame vogelaar, gewapend met een verrekijker; wij kwamen met elkaar in gesprek, ik meldde het al in dit Blog. Een gezamenlijke interesse was het mysterie van het ontstaan van leven uit afkoelend sterrenstof. We kwamen daar al snel op omdat Erik, zo heet hij, naast een baan ook een veelheid aan interesses heeft waaronder astronomie; hij mag graag 'snachts met een telescoop naar de schoonheid van het heelal kijken. Dat deel ik met hem en Roos evenzo, dus de stap naar het ontstaan van leven en de chaos theorie was snel gemaakt. Ik vertelde Erik dat ik al veel van mijn gedachten heb vastgelegd in dit Blog; dat zijn vooral de oude Blogs. Ik ben weer eens in die oude Blogs gedoken en merkte zelf ook al dat ik het daadwerkelijke "ontstekingsproces", dus daar waar de zichzelf in stand houdende processen opduiken uit de afkoelende materie nog niet had uitgeschreven. Erik maakte me daar ook fijntjes op attent. Dus nu al meer dan een week loop ik op die keutel te broeden. Wèl heb ik een paar maanden geleden al de foto gemaakt die ik als illustratie van dat, voor mij toch wel uiterst belangrijke, Blog wil gebruiken: de levensboom. Zo'n oude eik in de winter toont al zijn vertakkingen zoals de levensvormen zich hebben ontwikkeld uit de stam van het leven. Maar deze stam wortelt letterlijk op een even vertakt systeem van chemische processen die emergeerden tijdens het proces van afkoeling van het sterrenstof. Daarover ga ik in wat meer détail schrijven in één van mijn volgende Blogs en er tevens de relevante literatuur bij betrekken. Dat was ik al jaren van plan, maar gemakzucht en gebrek aan ambitie weerhielden mij. Mede door de ontmoeting met Erik voel ik mij geprikkeld om het allemaal toch een keer grondig te formuleren en nu ik dat hier heb opgeschreven ontkom ik er ook niet meer aan.

1 opmerking:

Azgrut zei

Met zo een dagboek blog hou je je eigen gedachten ook scherp. Je zal sowieso dingen die je gedaan hebt beter onthouden omdat je er nog eens goed bij stil gestaan hebt. Dat is ook de reden dat ik bij mijn studie een heleboel reflectie moet maken. Daardoor wordt ik meer bewust van mijn functioneren. Dit is eigenlijk precies hetzelfde. Dus ga vooral zo door! :)