02 april 2012

Zelf wijn maken en Everts' Roem

De twee laatste flessen Everts' Roem met het
traditionele oudejaarsavond glaasje
Ergens in de zeventiger jaren heb ik van mijn toenmalige vriend en collega Jacques geleerd om wijn te maken. Van vlierbessen maakte ik vruchtenwijn; dat was mijn eerste poging. Erg lekker was het niet. De tweede poging met appels evenmin; dat werd een soort bedorven appelmoes. Maar de eerste poging om "mede", beter bekend als honingwijn, te maken lukte wonderwel. Het resultaat was om naar huis te schrijven. Dat was nog in Amstelveen. In die tijd trok ik bij Anneke in, in die halve woning in Amsterdam. Ook daar heb ik wijn gemaakt op het zoldertje en die lukte prima. Smaakte ook heel goed tot ons genoegen.
Zelf wijn maken is een lastig proces dat je slechts door veel ervaring in je vingers kunt krijgen. Zodra dat het geval is gaat het eigenlijk niet meer mis. Eenmaal in Bilthoven aangeland, in dat enorme huis had ik natuurlijk voldoende ruimte om weer lekker aan de gang te gaan en heb ik ook een destillatie apparaat ontworpen en in elkaar gezet; dat solderen viel me niet mee; heb je eigenlijk vier handen voor nodig en daar was ik niet handig genoeg voor. Later heeft mijn broer Henk op mijn ontwerp een veel mooier apparaat in elkaar gesoldeerd en daar heb ik jaren mee gewerkt. Helaas heb ik daar geen foto of dia van.
Vruchtenwijn vond ik eigenlijk maar niks om te drinken, maar het destillaat dat je daarvan maakt is heel goed, afhankelijk van het soort vrucht. Ik beperkte me tot het maken van pruimen- en sleedoornwijn en dat destilleerde ik tot Hollandse Slibovitch. Van een professionele koffieproever (bij de Douwe Egberts fabriek) leerde ik dat de mengsels van pruim en sleedoorn destillaat vaak nog beter zijn. Het uiteindelijk destillaat noemde ik: "Everts' Roem" in navolging van Jacques. Mijn vriend Paul Doucet was er ook gek op en die heeft de fraaie etiketjes uitgeprint die op de flessen zijn geplakt. Inmiddels heb ik geen ruimte meer en op een inductiefornuis werkt het ook niet met een aluminium pan. Maar ik beschik nog over twee restjes waar ik dan ook heel zuinig mee ben. Ik drink van de laatste twee flessen die ik nog heb slechts 1 glaasje per jaar op oudejaarsavond.
Voor mijn zoon Peter ga ik binnenkort een Bloggie maken met de beschrijving van het proces om wijn te maken en hoe je moet destilleren.

Geen opmerkingen: