04 mei 2012

Het kastanjeboompje uit het Vondelpark

Armetierig kastanjeboompje

In de herfst van 1979, we woonden toen in Amsterdam oud West, vond ik in het Vondelpark een kastanje. Die heb ik meegenomen en bij eerste gelegenheid in de tuin van mijn ouders, eveneens in Amsterdam, in de grond gestopt. "Voor in de tuin van ons nieuwe huis", zo sprak ik met Anneke af. Eerlijk gezegd was ik die hele kastanje vergeten totdat mijn vader op zekere dag met een al half uitgegroeid miniboompje, met duidelijke kastanjebladeren aan kwam zetten. We woonden toen al enige tijd op de Hoflaan hier in Bilthoven. We gaven het boompje een ereplaats, middenop het gazon, maar het wilde niet echt floreren. Het kreeg trouw ieder voorjaar wat bladeren maar al snel werden ze weer bruin. Tegen hoge kosten hebben we het laten verplaatsen naar de rand van de tuin, verder van de reusachtige beuk vandaan. Maar nog steeds bleef het een wat armetierig boompje zoals je op de foto kunt zien.  Deze foto is van ongeveer 5 jaar geleden toen de overdracht van het huis aan de orde was.
Toen we het huis verkochten heb ik aan de nieuwe eigenaar gevraagd of hij het boompje wilde sparen, althans niet kappen. En nu zag ik vanmiddag bij het langsfietsen dat het boompje het prima doet en zelfs een aantal bloemkaarsen draagt.

Geen opmerkingen: