30 mei 2012

Yf

Vorig jaar, op vakantie kreeg ik een wat onverwacht e-mailtje. De tekst kon niet veel korter: "Waar zit jij? Yf". Nu moet de lezer weten dat Yf mijn voormalige buurvrouw is van de Hoflaan; zij verhuisde met Tom ruim twintig jaar geleden naar Groningen, hun thuisland. Ik antwoordde even cryptisch: "Op Rhodos". Het duurde even, maar een half jaartje later kreeg ik weer een mailtje en zo was ik gisteren bij Yf op bezoek in het verzorgingstehuis in Eelde. Inmiddels is Yf 95 jaar oud. Ze was behoorlijk afgevallen maar voor de rest nog helemaal de oude.
Yf achter haar computer met Internet als venster
naar de wereld
Destijds, toen ik net op de Hoflaan woonde, was Yf ongeveer zo oud als dat ik nu ben; zij gaf mij geweldige morele steun tijdens de periode rond de problematische geboorte van onze oudste, inmiddels 30 jaar geleden. We memoreerden die indringende gebeurtenis. Eerder deze week had Ab zich er al over verbaasd dat mijn hoogbejaarde buurvrouw een e-mailtje had verstuurd. Tja, daarover was ik eigenlijk niet zo verbaasd; van Yf kun je dat verwachten. Maar ze bleek ook een e-reader te hebben aangeschaft; een apparaat dat ik mij nog maar zeer onlangs, een beetje contre coeur, had verworven.
Door het intensieve gebruik van Internet lag de wereld nog steeds voor haar open ondanks haar zeer beperkte mobiliteit. We spraken over mijn dagelijkse Blog, over lekker eten en wandelen. Yf had nog allerlei suggesties voor het bekijken van schoonheden van het Gronings landschap: Bellingwolde, het Lauwersmeer gebied.\: "En maak eens een cruise!", drukte ze mij op het hart. Ze had vorig jaar, met een familielid als ondersteuning, nog een cruise naar Noorwegen gemaakt. Ik neem mijn petje af voor mijn oude buurvrouw.
Eelde ligt op het Drenthepad en we hebben afgesproken dat ik op korte termijn twee keer bij haar langs zal komen met een paar sneden van het op de Blog genoemde krentenbrood. Het was weer gezellig als vanouds. Van Yf heb ik veel opgestoken omtrent de levensfase van de ouderdom; zorg ervoor dat je actief blijft en geïnteresseerd in de dingen om je heen. De ICT vormt daarbij een uniek hulpmiddel!

Geen opmerkingen: