01 juli 2012

Formica's in Ommen


Mischa, Sjoerd, Rudolph en André bij een nest
van Formica Exsecta, de satermier
Kennelijk was het buitje van gisternacht nogal plaatselijk geweest; alleen in Utrecht en omgeving had het kort geregend. Maar gelukkig niet in de omgeving van Ommen, de plek waar de excursie van de Mieren Werkgroep plaats zou vinden; prima mierenweer dus. We begonnen bij een plek waarvan bekend is dat er zich een tweetal minder frequent voorkomende soorten bosmieren bevinden: de Formica truncorum, oftewel de stronkmier en de Formica Exsecta, de satermier.
Beide mieren vormen oppervlakkige nesten en niet die bekende enorme koepelnesten van de veel frequenter voorkomende bosmiersoorten als de Formica Polyctena en de Formica Rufa. Ja ja, ik hang volstrekt ten onrechte de deskundige uit. Die deskundigen waren bij deze excursie de andere deelnemers, afgezien van Sjoerd, die net als ik vooral meeging voor het genoegen en voor het aanleggen van een verzameling. En dat lukte; in totaal had ik na afloop van de excursie de beschikking over 13 verschillende soorten mieren, veilig opgeborgen in Eppendorf buisjes met alcohol. Die ga ik binnenkort eens bekijken onder mijn binoculair, het laagvergrotende microscoop dat ik enkele jaren geleden heb aangeschaft. Daarbij zal ik het boek van Peter Boer "Mieren van de Benelux" hanteren om de kenmerken van de verschillende soorten in beeld te krijgen.
Rudolf onderzoekt een kolonie
van Tetramorium Caespitum op
parasietmieren
Het ligt helaas in mijn karakter besloten dat ik stop met een activiteit op het moment dat ik het gevoel krijg dat ik iets essentieels daarin nooit onder de knie zal krijgen. En dat was sterk het geval bij het determineren van mieren. Vooral het onderscheid tussen de verschillende soorten Myrmica's (knoopmieren) kon ik niet onder de knie krijgen. Maar tevens zit in mijn karakter besloten dat ik die activiteit dan later weer oppak! En dat is met het determineren van mieren heden het geval. Het zal me vast veel plezier opleveren, net als het herkennen van vogels aan hun geluiden. Daar wist André trouwens ook verschrikkelijk veel van en niet alleen van mieren. Hij is niet zomaar voorzitter van de Mieren Werkgroep!

Geen opmerkingen: