24 augustus 2012

Nijkerkerveen 55 jaar later

De achter-achter nichten bekijken de oude foto's in
het fotoboek van mijn grootouders
Mijn broer en ik zijn afgelopen weekend op de heetste dag van het jaar terug geweest op de boerderij in Nijkerkerveen. De jongste zoon van oom Aart had een familiebijeenkomst georganiseerd alwaar we elkaar zouden ontmoeten. Inmiddels was ik al een aantal keren bij de boerderij geweest om eieren te halen, maar broer Jan na ons eerste bezoek nog niet. We waren heel benieuwd; vooral ook via welke familiebanden we aan elkaar gelieerd waren. Ik had het oude fotoboek van mijn grootouders meegenomen; daarin stond een aantal foto's uit de dertiger jaren van hun bezoeken aan de boerderij met daarop ook familie. Onder andere mijn vader en oom Aart als jongens van een jaar of 14. Maar ook de ouders van oom Aart en, wat later bleek de verlovingsfoto van oom Aart en tante Alie.
Jan en ik waren de eersten. Daarna druppelden de verschillende achter-achter-achternichten en - neef binnen. Het werd een heel ontspannen en leuke middag. En dankzij het genealogisch overzicht dat ik van aangetrouwde neef Karel deV heb gekregen was het een peuleschil om uit te zoeken hoe de familierelatie was. Dat was via de moeder van mijn overgrootmoeder, genaamd Jannetje van der Bor (1845-1907). Diny wist precies uit te leggen hoe het zat. Daarmee was voor mij een puzzel opgelost.
Verder hadden Hennie en Maartje hun poëzie albums meegenomen; daarin hadden mijn grootouders, maar ook ikzelf een gedichtje geschreven. Dat was toch wel heel ontroerend. Ze hadden van deze bladzijden ook fotocopiën voor me gemaakt. Ik heb nog lang met genoegen nagesudderd van deze gedenkwaardige middag.
De stichters van de boerderij in 1933

Geen opmerkingen: