26 augustus 2012

Twee spoordeel eersteklas kaartjes

Zwarte ooievaar. Plaatje van Internet geplukt
Van vriend Dick had ik twee spoordeelkaartjes gekregen voor 2e klas naar 1e klas. Die konden slechts op weekend dagen worden gebruikt en wel t/m 31 augustus. Vandaag was dus echt de laatste dag. En toevallig had ik vandaag afgesproken met Ab vD om te gaan wandelen. Hij had een kaartje van Blokker: een Dalvrij dagkaart. Om daar optimaal gebruik van te maken wilde ik met hem naar het Haaksbergerveen. Maar bij nader inzien heb ik voorgesteld om maar naar het Hulshorsterzand te gaan; Ab was daar in geen decennia geweest en vond het een prima idee. Buienradar beloofde een vrij natte dag met krachtige buien. Nou, dat hebben we geweten. Natuurlijk eerst een puntje appeltaart met slagroom bij restaurant "De Stroopstok" in Nunspeet en toen het bekende stuifzand op. We zaten op een bankje de obligate kippenpootjes te eten toen Ab een buizerd zag. Hij zat net te kluiven, maar ik nam m'n kijker en zag een vogel met wel erg grote vleugels en een lange hals; niet echt een buizerd zo te zien. "Ach", zei Ab, "misschien is het wel een ooievaar". Ondertussen pakte hij zijn kijker en bevestigde dat het hier zijn eerste observatie van een zwarte ooievaar in Nederland betrof. Voorwaar een mijlpaal die hij wilde bekronen met een traktatie. Die hebben we uitgesteld tot een volgende keer. De traktatie kwam van boven; door tropisch aandoende stortbuien liepen wij terug naar Nunspeet en gingen weer lekker pontificaal eerste klas zitten. We moesten er zelf om lachen. Met dank aan Dick.

Geen opmerkingen: