03 januari 2013

Vogels kijken bij de Oostvaardersplassen

Vanmorgen om 5.00 uur opgestaan en met de trein van 6.28 naar Amsterdam Amstel. Daar stond Adriaan, lid van de natuurwerkgroep Kwadijkse Vlot al op mij te wachten. Adriaan is amateur vogelaar en we hadden afgesproken dat we vandaag eens samen vogels zouden gaan kijken. De obligate kippenvleugels had ik alvast gebakken; vielen gelukkig in goede aarde net als bij Ab. We waren bij de Oostvaardersplassen op het moment dat de ochtend schemering langzaamaan overging in de dag. Er liepen al een stel edelherten door het struweel te scharrelen. Adriaan kent dit gebied op z'n duimpje en we doorkruisten het, ploegend over modderpaden; de regen van de afgelopen dagen had de onverharde wandelpaden hier en daar veranderd in modderpoelen. Maar we deden het niet voor niets. Met behulp van de verrekijkers en het telescoop van Adriaan konden we volop genieten van de fauna, met name de vogels.
Nonnetje, foto geplukt van Internet
En daar was toch een ferm aantal bij dat ik nooit eerder had aanschouwd zoals de Grote zaagbek, nonnetje, de blauwe kiekendief, slobeend, wilde zwaan, kuifeend, zeearend (vanuit de verre verte) en als pièce de résistance, een vliegende roerdomp. Maar ook kievitten, kemphaantjes en de meer algemene soorten eenden en ganzen. Van alle "vondsten" maakte ik aantekeningen in de door mij onlangs aangeschafte ANWB vogelgids van Europa. We gaan in beginsel volgende week nog een keer. Leuke hobby!

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk!

Groeten,
Betty