16 augustus 2013

De NHG standaard "Lage rugklachten"

Foto van Internet geplukt (zie beneden)
Afgelopen dinsdag, ik had de hele dag met Roos gewandeld en daarna nog even (met m'n rugzak op) in de tuin e.e.a. gedaan, kreeg ik plotseling een akelige pijn in m'n rug; niet de pijn die hoort bij "spit", maar echt pijn in dat zgn. SI gewricht. Kwam me verrekte slecht uit want ik had voor de woensdag en de donderdag juist twee wandelafspraken. Nu herinnerde ik mij nog vanuit mijn huisartsentijd dat je bij lage rugklachten als eerste remedie c.q. therapie het wandelen hoort, aldus de "standaard van de NHG". Nou, dat kwam dus eigenlijk goed uit, hoewel ik er wel tegenop zag. Maar woensdag, met m'n vriend Peter C. (dat is niet zo'n uitgesproken wandelaar) heb ik een (heel) kleine 10 km gewandeld langs de Kromme Rijn en dat ging heel goed; de rugpijn was een stuk minder geworden. Beetje voorzichtig gedaan, maar het ging eigenlijk goed. Donderdag zou ik met m'n nicht gaan wandelen maar die moest op het laatste moment afzeggen. Toen Huib gebeld, want die had aangegeven dat hij deze woensdag of donderdag had willen lopen; hij had het programma al in een e-mailtje klaar staan. Dus liepen we die dag de eerste étappe van het Noordhollandpad, van Den Helder naar Anna Paulowna. En toen was m'n rugpijn eigenlijk helemaal over.
Goeie standaard dus!
Plaatje is van deze site gecopieerd.

Geen opmerkingen: