25 juni 2014

De Boerenoorlog

Het boek was mij geadviseerd door iemand van de werkgroep Kwadijkse Vlot al ergens in september vorig jaar. Ik had het direct gereserveerd bij de bieb maar kreeg het pas drie weken geleden en moest het ook direct na drie weken weer inleveren. Iedereen wil het lenen kennelijk. Aangezien ik het tussen twee van mijn reisjes door moest lezen vreesde ik dat ik deze pil niet uit zou kunnen krijgen, maar dat viel mee. Het is heel vlot leesbaar geschreven en de geschiedenis is zo boeiend dat je het met een rotgang uit wilt lezen.
Het eerste deel wordt beschreven vanuit mr. dr. Leyds, een NLse jurist die later de rechterhand van de president (Paul Kruger) van Transvaal wordt. Het tweede deel wordt beschreven vanuit de avonturier Winston Churchill die als 25-jarige als correspondent maar feitelijk als officier deelneemt aan de almaar escalerende oorlog die eindigt in een krankzinnige geweldsspiraal waarvan het derde deel, vanuit het perspectief van een jonge "Boer", een transvaalse strijder wordt beschreven.
Ik had het gevoel dat deze oorlog die speelt rond de eeuwwisseling van 18e en 19e eeuw preludeert op WO I en WO II. De ongehoorde stommiteiten van het engelse oppercommando, de concentratiekampen van de Engelsen waarin duizenden omkomen, het bombarderen en plat branden. Ik werd er gewoon misselijk van en wil nu echt geen boeken over oorlogen meer lezen.
Neemt niet weg dat ik van mening ben dat de schrijver van dit boek, Martin Bossenbroek een heel goed stuk werk heeft geleverd. Ik wilde graag wat weten over de Boerenoorlog; een episode waarvan ik werkelijk niets wist. Het ging om het goud dat werd gevonden in Transvaal, zoals nu de oorlog in Irak natuurlijk om de olie gaat. Wat dat betreft verandert er weinig.
Ik ben er helemaal klaar mee.

Geen opmerkingen: