29 augustus 2014

Bij de bok gedouwd

Wie wel eens de stank van een ouwe bok heeft geroken die weet wat het betekent: bij de bok gedouwd; tekort gedaan, weggezet eigenlijk. Nou, zo erg als in het hok van de bok was het zeker niet, maar we voelden ons toch wel een beetje bekocht toen we gisteren ons plekje opzochten in de grote zaal van muziekcentrum Vredenburg. Enkele maanden geleden had ik in een vlaag van cultuurzucht voorgesteld om ons eens onder te dompelen in het festival Oude muziek dat al sinds jaar en dag 's-zomers in Utrecht wordt gehouden en er een stevig budget voor bestemd. Oude muziek, dat wil zeggen vooral rénaissance muziek, muziek voor de barok tijd, dus ook Middeleeuwse muziek.
De grote zaal van Vredenburg was, ondanks de acht jaar durende verbouwing nog exact de zelfde als vroeger; ook al die onoverzichtelijke gangetjes en trappetjes waren nog als vanouds. Ik ben overigens wel benieuwd naar de kleinere zalen. Misschien komen we daar nog gedurende het festival; we hebben voor iedere dag iets in de planning, maar er zijn vele locaties over de stad Utrecht waar concerten worden gegeven.
Destijds was het me eigenlijk nooit zo direct opgevallen dat deze zaal minder geschikt is als concertzaal, althans niet voor de wat kleinere gezelschappen zoals gebruikelijk bij de oude muziek. Een soort circusopstelling zoals carré in Amsterdam, maar onvergelijkbaar veel minder qua overzicht en geluid dan de zaal van het concertgebouw of van de Stopera, het fantastische muziektheater aan de Amstel. Misschien zijn we de laatste jaren wel te veel verwend geraakt, maar we konden er niet over uit daar hoog tegen het plafond, tientallen meters van het podium en dan ook nog achter het orkest; je had alleen goed uitzicht op de dirigent, maar je kon de solistische aria's nauwelijks horen. De zaal is vast geschikt voor symfonieorkesten, fanfare en carnavalsorkesten, maar voor rénaissance muziek?!
Overigens was het openingsconcert van het collegium 1704 onder leiding van de meer dan voortreffelijke dirigent Vaclav Luks prachtig. Helaas miste ik de volle klank doordat we zo hoog en dus zo ver van de spelers vandaan zaten en van de solistische zangers miste je iedere nuance omdat je naar hun rug zat te luisteren; ik heb toch al van die voor life uitvoeringen ongeschikte kleine oren; met mijn handen achter mijn oren ging het al iets beter, maar ik voelde me toch echt bekocht. Luister ik liever met de goede koptelefoon van Logintech via de computer of mp3 speler. Naast me zat een meneer die bekend was met de uitvoeringen van het Collegium 1704 en bijzonder onder de indruk was van de dirigent. Ook wist hij me te vertellen dat er erg veel van dit gezelschap op Youtube beschikbaaar is. En inderdaad, ik ga er stevig naar luisteren met mijn Logitech; heb ik tenminste geen last van die rare zaal in Vredenburg.
Morgen naar de Geertekerk; trompetmuziek, dus dat gaat 'm zeker worden; acoustiek en veel volume!

Geen opmerkingen: