17 september 2014

Maar het kan nog erger

Nog niet zo lang geleden, opmerkzaam gemaakt door Riet B. bekeek ik via "uitzending gemist" de aflevering van "Zomergasten", het onvolprezen programma van de VPRO; Huib maakt me er ook regelmatig op attent. De gast waar ik nu op doel is David van Reybrouck, schrijver. Bij de uitzending werd regelmatig zijn magnus opus aan de orde gesteld: Congo. Vroeger zou ik het misschien gekocht hebben, maar tegenwoordig koop ik vrijwel geen boeken meer; ik keek of het bij de bieb aanwezig was. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik, net als bij het boek over de Boerenoorlog, maandenlang zou moeten wachten. Maar nee hoor, kennelijk is dit een onderwerp waarvoor verrekte weinig belangstelling is, want ik kreeg het binnen een week; het is een hele pil.
En als je daarin zo'n 150 pagina's bent gevorderd en leest hoe dit privé bezit van Leopold van België werd uitgebuit, dan rijzen de haren je te berge; moord, marteling, kanibalisme terwijl het europees "gezag" ter plekke de andere kant op keek. Zouden "wij" Hollanders ook zo tekeer zijn gegaan in onze koloniën in de Oost; ik vrees van wel. Het is gruwelijk wat de mensen elkaar aan kunnen doen indien zij worden gedreven door hebzucht en de macht ongelijk is verdeeld als daar in die primitieve binnenlanden met hun rubberbomen en olifanten (voor het ivoor).

Geen opmerkingen: