22 oktober 2015

Nu echt in de prut, bah!

Het viel niet mee en ik wilde Ab even gaan bijstaan .......
Viel niet mee vanmorgen; weer om 5.00 uur opgestaan, bordje havermout naar binnen gelepeld en een paar koppen thee, jus d'orange en een bakkie koffie opgeslobberd. Op naar Edam. Ik was wat vroeg van huis gegaan en kon daardoor een treintje eerder halen. Daarom al om kwart voor acht in Edam waar Ab na mijn SMS-je met Rob al stond te wachten. Heerlijke slagroomtaart, geschenk van onze mecenas Corine opgehaald bij de bakker in De Rijp en door naar de werkschuur in Grootschermer. Uitgebreid koffie gedronken en taart gegeten en vergeefs gewacht op Willem Messchaert.
En toen met de boot naar het eiland waar ons als gewoonlijk de noeste arbeid wachtte. De machine verrichtte ongetwijfeld de meeste arbeid, maar Ab deed het meeste werk terwijl wij met de relatief grote groep het riet ruimden. Ab stuurde mij vooruit het riet in om alvast de opschietende boompjes uit te trekken. Ik zag dat het nog te maaien stuk behoorlijk nat was en dat er wel wat gaterige stukken tussen zaten; ik had gewaarschuwd moeten zijn! Maar helaas, toen Ab was aangekomen bij de bewuste natte stukken liep de machine een paar keer behoorlijk vast; het werd moeilijker om het werk te doen.
Maar ja, even niet goed opletten en je zakt echt in
de prut. Gelukkig stond Kees vlakbij me en als echte
(voormalig) brandweerman trok hij me uit de zooi.
Op zeker moment voelde ik de noodzaak om in te springen en riet weg te halen zodat Ab beter door kon gaan en daarbij verloor ik mijn voorzichtigheid uit het oog en zakte met beide benen door het trilveen tot hilarteit van de anderen. Overigens was Tjeerd mij in die zin al voorgegaan tijdens het fotograferen van de groepsleden aan het werk.
Gelukkig stond Kees vlakbij en kon hij mij uit de rotzooi helpen. Mijn broekspijpen waren behoorlijk smerig en nat geworden en een van de laarzen zat vol vieswater. Maar het ging eigenlijk wel.
Ik heb wat bij zitten komen van de schrik in de boot en mijn licht gewonde hand met schoon water gespoeld. Daarna heb ik het werk hervat. We gingen door tot 15.00 uur waarna we weer terug gingen naar de werkschuur om de rest van de taart te verschalken.
Gelukkig kon ik met Tjeerd meerijden tot Maarssen en kwam de trein vrijwel direct. Ik was blij dat ik thuis was. Morgen weer vroeg op voor een wandeling in Vaals; weeronline geeft een 8 voor de weersverwachting aldaar. Nu maar vroeg naar bed. De broek te drogen gehangen over de balustrade; kan morgen wel weer aan.

Geen opmerkingen: