05 november 2015

Kleur ontketend

Leo Gestel. Dame met grote hoed in prieel
Een merkwaardige naam voor een tentoonstelling, maar wel terecht want het ging om de ontwikkelingen, eind 19e eeuw/begin 20e eeuw van het min of meer loslaten van het puur realistisch schilderen naar het indrukken achterlaten met behulp van kleur in het schilderij. Vincent van Gogh met zijn vaak exuberante kleurfantasien is natuurlijk een treffend voorbeeld, maar op de TT hing verrassend veel werk van schilders uit de lage landen. Het ging om een TT in samenwerking met het museum voor Schone Kunsten te Antwerpen. Dus er hingen ook schilderijen van James Ensor en van andere Belgische schilders die mij overigens onbekend waren. Van Jan Sluijters hing een aantal bijzondere kleurrijke werken met dansers in een fel verlichte ruimte met elektrisch licht.
Het meest was ik onder de indruk van het schilderij: "Dame met grote hoed in prieel", van Leo Gestel. Ik vroeg de suppoost of ik er een foto van mocht maken; dat mag tegenwoordig vrijwel altijd als je maar niet flitst. Dat schilderij "Dame met grote hoed" heeft mij op het spoor gezet van de appreciatie van de abstracte kunst. De hoed loopt met lijnen over in de achtergrond; de ogen van de vrouw zijn kubistisch opgebouwd evenals de armen en de achtergrond; ik vind het prachtig en begrijp nu enigszins de overgang naar vormloos zoals de latere ontwikkelingen zich voordeden met als belangrijk exponent natuurlijk Piet Mondriaan; daar heb ik overigens nog erg veel moeite mee. Niet met de prachtige werken van Jan Toorop die ook de TT sierden en natuurlijk de spottende koppen, geschilderd door Ensor. Ik had maar kort de tijd omdat ik om half twee bij Arja had afgesproken; ik ga beslist nog een keer terug naar deze TT en kan hem iedereen aanbevelen!
Jan Sluijters

James Ensor

Jan Toorop


Geen opmerkingen: