06 augustus 2012

Wat is waarheid

De deur van de Sagrada Familia Barcelona
De deur van de Sagrada familia, de bekende kathedraal in aanbouw van architect Gaudi, staat vol met (Catalaanse!) teksten. Sommige zijn zodanig opgepoetst/opgewreven, dat ze opvallen. Toen ik daar jaren geleden voor het laatst was heb ik deze foto genomen: que es la veritat, wat is waarheid? In de Mattheus passion van JS Bach ook zo'n aangrijpend moment wanneer de evangelist vraagt: Was ist Wahrheit?
En dat vraag ik me in het dagelijks leven ook vaak af. Wat is nu de objectieve waarheid? Bestaat die eigenlijk wel?
Wanneer het om eenvoudige gebeurtenissen of om interacties tussen mensen gaat dan is de interpretatie van de gebeurtenis aanleiding voor heel verschillende waarheden; de individuele waarheid. Slechts harde waarnemingen, gedaan met wetenschappelijke instrumenten, zouden "de waarheid" bloot leggen. Maar ook dan zie je dat de tijd "de waarheid" zo vaak achterhaalt. Isaac Newton, de reus van de  17e eeuw op het gebied van de natuurkunde werd ingehaald door Albert Einstein. En vele voorbeelden zijn bekend; en zo hoort het ook in de wetenschap!
We kunnen dus nog steeds vooruit met deze tekst uit de bronstijd met haar relativerende toon; mij spreekt hij in ieder geval heel sterk aan.

Geen opmerkingen: