19 augustus 2015

Schilderijen zonder ziel

Noore Koreaans schilderij
Het KNMI voorspelde voor vandaag fraai weer en vooral zonnig weer in het noordoosten van het land. Nou had ik het plan om deze dag naar het Drents museum te gaan om de tot eind deze maand durende TT van noord-Koreaanse schilderijen te bekijken. Mijn plan was om daarna weer van het gebied van de Drentsche Aa te genieten in de vorm van een wandeling. Niet zo vroeg weg; met de trein van 9 uur kwam ik net na openingstijd aan in het museum. In de grote TT ruimte beneden waren de schilderijen opgesteld. Qua stijl had het veel van de primitieven vond ik. De techniek was wat dun net als de verflagen die gebruikt werden. Maar wat vooral opviel was de zielloosheid van de schilderijen. Het had veel weg van de kunst die in andere dictaturen wordt geproduceerd. Dat is toch wel een fascinerende gedachte dat bezielde kunst slechts tot stand kan komen in vrijheid voor de kunstenaar. Dat geldt natuurlijk ook voor andere vormen van kunst denk maar aan die arme Sjostakovitsj die onder gruwelijke omstandigheden met dreiging toch vrolijke muziek moest componeren voor het vaderland. En de kunstenaars in Nazi Duitsland en China. In het NL van de 17e eeuw met zijn vrijheid is niet voor niks de schilderkunst zo tot grote bloei gekomen denk ik.
De heide is nu op zijn mooist
Na die suikerzoete expositie heb ik de bus genomen naar Anloo en de route langs het Anloër diepje gewandeld die ik dankzij Korneel heb leren kennen. Halverwege ben ik overgestapt op het Pieterpad en heb ik dit pad vervolgd tot Rolde. Dat ging via een heide gebied en vervolgens over het Balloërveld, de plek waar ik in 1974 als militair in bivak ben geweest. In Rolde de bus genomen terug naar Assen en met de trein terug naar huis. Door een probleem met de wissels was ik helaas erg laat weer op honk.

Geen opmerkingen: